14 czerwca br. pomiędzy Kujawsko-Pomorskim Kuratorem Oświaty, działającym w imieniu Wojewody Kujawsko-Pomorskiego, a Wójtem Gminy Cekcyn, została podpisana umowa w sprawie przekazania dotacji celowej na realizację „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa” dotyczącego wspierania w latach 2016-2020 organów prowadzących szkoły oraz biblioteki pedagogiczne w zakresie rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję i wspieranie czytelnictwa dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych.

Program polega na udzieleniu wsparcia finansowego ze środków budżetu państwa na zakup nowości wydawniczych (książek niebędących podręcznikami) m. in. do bibliotek szkolnych. Program kierowany jest zarówno do szkół podstawowych jak i gimnazjów, a wysokość dofinansowania uzależniona jest od liczby uczniów uczęszczających do szkoły. Ostatecznie Gmina Cekcyn otrzyma w tym roku 32 000,00 zł dofinansowania, deklarując dodatkowo wymagany wkład własny w wysokości 8 000,00 zł.

O dofinansowanie zakupu książek do szkolnych bibliotek wnioskowały szkoły wykazane poniżej (każdej szkole została przypisana kwota stanowiąca całkowity koszt zakupu książek, uwzględniająca dofinansowanie w ramach programu oraz wkład własny gminy stanowiący 20%).
1. Szkoła Podstawowa w Iwcu – 5 000,00 zł
2. Szkoła Podstawowa w Zielonce – 5 000,00 zł
3. Szkoła Podstawowa w Cekcynie – 15 000,00 zł
4. Gimnazjum w Cekcynie – 15 000,00 zł

Sięgając po dofinansowanie z „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa” Gmina Cekcyn jako organ prowadzący jest obowiązana zapewnić, aby szkoły, w odniesieniu do których uzyskała wsparcie finansowe:
1) zasięgnęły opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego w sprawie zakupu książek;
2) podjęły współpracę z bibliotekami publicznymi lub publicznymi bibliotekami pedagogicznymi, obejmującą:
a) planowanie zakupów książek,
b) wymianę informacji o wydarzeniach promujących czytelnictwo;
3) zorganizowały w ciągu roku co najmniej jedno wydarzenie promujące czytelnictwo z udziałem uczniów;
4) uwzględniły tematykę wpływu czytania na rozwój dzieci i młodzieży podczas zorganizowanego przez szkołę co najmniej jednego spotkania z rodzicami;
5) zorganizowały co najmniej jeden projekt edukacyjny na oddział w szkole z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej;
6) dostosowały organizację pracy bibliotek szkolnych do potrzeb uczniów, w szczególności przez umożliwienie im wypożyczania książek również w okresie ferii zimowych i letnich;
7) uwzględniły potrzeby uczniów niepełnosprawnych w planowanych zakupach książek.