Obszar Cekcyn
w dniach: 2021-06-11,
w godzinach: 11 cze 09:00 - 11 cze 14:00
Małe Budziska od 1 do 6, Małe Gacno od 1 do 5, i przyległe.
Obszar Cekcyn
w dniach: 2021-06-08,
w godzinach: 8 cze 11:00 - 8 cze 14:30
Huta od 10 do 12, i przyległe.
Życzenia od Wójta Gminy z okazji Dnia Samorządu Terytorialnego

Kolejne dwa tygodnie dodatkowego zasiłku

Dodatkowy zasiłek opiekuńczy został wydłużony do 6 czerwca. Można z niego skorzystać m.in. w przypadku nagłego zamknięcia lub ograniczonego funkcjonowania placówek oświatowych zapewniających opiekę dziecku, lub dorosłej osobie niepełnosprawnej.

Zasady wypłaty zasiłku nie zmieniły się. Świadczenie przysługuje ubezpieczonym rodzicom zarówno na opiekę nad dziećmi do 8 lat, jak i starszymi dziećmi z odpowiednim orzeczeniem
o niepełnosprawności. Do zasiłku uprawnieni są również rodzice lub opiekunowie pełnoletnich osób niepełnosprawnych. Z zasiłku można skorzystać także, gdy z powodu pandemii dzieckiem nie może zająć się niania zatrudniona na umowie uaktywniającej lub opiekun dzienny- informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.

Wysokość dodatkowego zasiłku opiekuńczego wynosi 80 proc. wynagrodzenia. Wypłaca się go za każdy dzień, w którym sprawowana jest opieka nad dzieckiem. Świadczenie nie przysługuje wszystkim. ZUS nie wypłaci zasiłku, jeśli dziecko ma zapewnioną opiekę, np. przez drugiego z rodziców, który korzysta z urlopu rodzicielskiego, wychowawczego lub jest bezrobotny.

Co trzeba zrobić, żeby dostać zasiłek?
Aby otrzymać dodatkowy zasiłek opiekuńczy, należy złożyć u swojego pracodawcy albo zleceniodawcy oświadczenie o sprawowaniu opieki nad dzieckiem. Taki dokument jest niezbędny do wypłaty zasiłku. Wzór oświadczenia dostępny jest na stronie www.zus.pl. Osoby prowadzące własną firmę, takie oświadczenie składają w ZUS. Mogą je wysłać przez internet, za pomocą Platformy Usług Elektronicznych ZUS.

Emerytura na konto. Naprawdę warto!

Ubankowienie Polaków systematycznie rośnie. Dziś już 75 proc. emerytów i rencistów otrzymuje świadczenia na konto. Osobiste konto w banku gwarantuje stały i szybki dostęp do swoich pieniędzy, którymi można wygodnie dysponować, nie narażając się na kradzież, oszustwa czy inne niebezpieczeństwa.

Od kilkunastu lat wypłaty świadczeń na rachunki bankowe stopniowo rosną. Jeszcze w 2005 roku było ich nieco ponad 40 proc., w 2008 roku – połowa, a teraz 75 proc. W województwie kujawsko-pomorskim w oddziale ZUS w Bydgoszczy ten wskaźnik wynosi 75 proc., a w oddziale ZUS w Toruniu 77,5 proc. - informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.

Seniorzy, którzy nie mają konta w żadnym banku, w prosty i szybki sposób mogą założyć bezpłatny podstawowy rachunek płatniczy w wybranym przez siebie banku, który prowadzi rachunki płatnicze dla konsumentów. Mając już rachunek bankowy, mogą zmienić w ZUS sposób wypłaty świadczeń. Aby emerytura czy renta była przekazywana na konto, wystarczy złożyć wniosek o zmianę danych osoby zamieszkałej w Polsce (druk EZP). Wniosek można złożyć osobiście w placówce ZUS lub wysłać go pocztą albo przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.

Podstawowy rachunek płatniczy prowadzony jest bezpłatnie. Senior nie płaci za otwarcie oraz prowadzenie takiego rachunku. Nie ponosi opłat za kartę płatniczą i jej obsługę, czy operacje w bankomatach i wpłatomatach banku prowadzącego rachunek. Bezpłatnych jest także 5 transakcji płatniczych zleconych w miesiącu, jak również 5 wypłat gotówki z bankomatów innego banku lub sieci.

Mając swój osobisty rachunek bankowy, można w szybki i wygodny sposób wypłacać gotówkę z bankomatów, płacić kartą płatniczą i za pośrednictwem przelewów internetowych. Można także ustawić tzw. zlecenia stałe. Dzięki nim bank automatycznie, np. co miesiąc, będzie opłacał stałe rachunki. Internetowe konto pomaga także w założeniu profilu zaufanego, dzięki któremu  można online załatwiać sprawy na portalach wielu urzędów. Oszczędności na koncie bankowym są także dużo bezpieczniejsze niż pieniądze „w kopercie czy w skarpecie”. Nie nosząc gotówki przy sobie, a płacąc w sklepie kartą, zmniejszamy ryzyko, że ktoś nas z nich okradnie.

Policja zwraca uwagę, że na ubankowieniu zyskują przede wszystkim seniorzy. Wypłata świadczeń na rachunek bankowy ogranicza ryzyko kradzieży pieniędzy w wyniku oszustw znanych, jako „metoda na wnuczka” czy „na policjanta”. Z policyjnych danych wynika, że każdego roku tysiące starszych osób traci w wyniku różnych przestępstw miliony złotych. Są to jednak tzw. przestępstwa stwierdzone, wprowadzone do systemu i odpowiednio opisane. Rzeczywista skala problemu, a także wartość strat mogą być znacznie wyższe.

Komenda Główna Policji przestrzega, że oszuści wykorzystują łatwowierność, brak czujności, a także dobre serce i chęć pomocy. Osoby starsze i samotne dają się oszukać, bo pragną kontaktu z drugim człowiekiem, chcą czuć się potrzebne, a osoby podszywając się pod członków ich rodziny czy funkcjonariuszy policji, doskonale to wykorzystują. Oszuści potrafią manipulować i grać na uczuciach. Przestępcy nie ustępują w bezprawnych działaniach nawet w czasie pandemii. Jest to szczególnie dotkliwe, ponieważ bardzo często seniorzy w wyniku działania oszustów tracą oszczędności całego życia

Dziś umiejętność korzystania z internetu, bankowości elektronicznej i usług online ułatwia codzienne sprawy, w tym te urzędowe. Seniorzy, którzy już korzystają z internetu, kupują w nim prezenty dla wnuków, robią drobne przelewy czy też zaopatrują się w leki w aptekach internetowych z dostawą do domu. Dla osób, które nadal otrzymują emeryturę, rentę czy zasiłek w gotówce, ZUS prowadzi kampanie edukacyjno-informacyjną na temat korzyści wynikających z posiadania konta w banku oraz dostępnych instrumentów płatniczych. Powinno to wpłynąć na podniesienie poziomu wiedzy nt. funkcjonowania usług i produktów finansowych.


Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim

Rejestracja w systemie e-TOLL

•    Ministerstwo Finansów uruchamia rejestrację w systemie e-TOLL oraz Telefoniczne Centrum Obsługi Klienta.
•    Rejestracja jest krótkim i intuicyjnym procesem, który będzie można przeprowadzić całkowicie online.
•    Kolejnym etapem wdrożenia nowego systemu, będzie uruchomienie w czerwcu br. poboru opłat w systemie e-TOLL.

„Udostępniamy naszym klientom kluczowy moduł systemu e-TOLL, czyli Internetowe Konto Klienta. Od dziś możliwa będzie rejestracja użytkowników i pojazdów w nowym systemie. Uruchamiamy również infolinię, która całodobowo będzie wspierać użytkowników e-TOLL” – informuje szefowa Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska.
„System e-TOLL to zarówno dla administracji jak i dla jego użytkowników duże wyzwanie i rewolucyjna zmiana. Jest to duży krok w kierunku cyfrowej transformacji w obszarze transportu drogowego. Wdrażane przez nas rozwiązania to przede wszystkim oferta nowoczesnych i intuicyjnych narzędzi do wnoszenia opłaty za przejazdy po płatnych drogach, które będą ułatwieniem dla użytkowników” – dodaje wiceminister Rzeczkowska.

Jak się zarejestrować
Rejestracja w systemie e-TOLL będzie możliwa online na stronie etoll.gov.pl oraz za pośrednictwem
e-Urzędu Skarbowego.
Docelowo użytkownicy będą mogli jej dokonać również:
-    stacjonarnie w Miejscach Obsługi Klienta e-TOLL
-    za pośrednictwem wybranych operatorów kart flotowych
Intuicyjna rejestracja online umożliwi szybkie utworzenie Internetowego Konta Klienta.

Internetowe Konto Klienta
Użytkownicy będą mogli korzystać z usług systemu e-TOLL z poziomu indywidulanego Internetowego Konta Klienta, które pozwoli na:
•    rejestrację online (metody uwierzytelnienia: Profil Zaufany, mObywatel, login i hasło)
•    zarządzanie danymi i usługami e-TOLL w jednym miejscu
•    korzystanie z płatności pre-pay i post-pay
•    pełne zarządzanie usługami online
-    wszystkie dokumenty finansowe dostępne w jednym miejscu
-    możliwość wykorzystania szybkich płatności online
-    automatyczne powiadomienia o wymaganych płatnościach
-    komunikacja z Poborcą Opłaty
•    różne poziomy uprawnień dla użytkownika, np. administrator, księgowy, kierowca
•    pełne zarządzanie pojazdami zarejestrowanymi w trybie online

Wsparcie dla użytkowników
Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa uruchomiły Telefoniczne Centrum Obsługi Klienta, które będzie wspierać użytkowników w procesie rejestracji w systemie oraz udzielać informacji. Infolinia działa całodobowo w języku polskim, angielskim, niemieckim i rosyjskim. Użytkownicy mogą korzystać z pomocy konsultantów pod numerami telefonów:
•    800 101 101 - numer bezpłatny dla użytkowników telefonów stacjonarnych w Polsce
•    +48 22 521 10 10 - numer płatny dla użytkowników telefonów komórkowych oraz dla użytkowników z zagranicy – opłata za połączenie zgodna z cennikiem operatora.
Dodatkowo do dyspozycji użytkowników jest adres mailowy Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Pytania można przesyłać też w formie korespondencji listownej na adres Ministerstwa Finansów.

Kolejne etapy projektu
Z końcem maja br. w sklepach Google Play i App Store zostanie udostępniona bezpłatna aplikacja mobilna e-TOLL PL, która będzie jednym z narzędzi do przekazywania danych geolokalizacyjnych do systemu e-TOLL oraz danych o przewozach towarów wrażliwych do systemu SENT. Poprzez aplikację będzie możliwe uiszczanie opłaty za przejazd po drogach płatnych.
W pierwszej połowie czerwca br. uruchomione zostaną pierwsze Miejsca Obsługi Klienta dla użytkowników e-TOLL oraz ruszy pobór opłat w nowym systemie.
    

Kinga Błaszczyńska
Główny specjalista
IAS w Bydgoszczy